• Svenska

”JAG FÅR PRISERNA SNABBARE. DET HJÄLPER.”

Vi pratar med plåtslagare Martin Elsässer om tid

Martin Elsässer älskar sitt jobb. Han har varit plåtslagare i över 35 år och hjälper på fritiden till som sakkunnig för sin hantverksförening. Hans arbetsplats Mössinger Stahl- und Metallbau GmbH hör med sina 30 medarbetare och 1500 kvadratmeter stora anläggning till de största företagen i sydtyska Pforzheim-regionen. Företaget grundades redan 1926 och leds i dag i fjärde generationen av innehavaren Ulli Wetzel.
Martin, hur stor roll spelar tidsaspekten i din vardag?

Vi har ju alltid tidspress. Arbetsdagen är begränsad och under den tiden måste det mesta klaras av.

Hur mycket tid i veckan tillbringar du hos kunder och på verkstaden?

20 % kunder, 20 % verkstad, 60 % kontor. Alltså, jag är i verkstan, på kontoret och hos kunder – fast egentligen gör jag allting samtidigt.

Tänker du ofta på att försöka ”spara tid”?

Jag skulle inte säga ”spara”. Tiden finns ju bara en gång och det går inte spara den. Däremot försöker jag att optimera mina arbetsprocesser så att de inte tar för lång tid, men det är svårt för det dyker alltid upp nya saker under tiden man arbetar – sådant som att en kund kanske ringer precis när man håller på med en kalkyl. Det är inget att göra åt, man kommer inte undan sådana avbrott. Man kan ju inte säga: jag är inte intresserad just nu. Det är ändå jag som är ansvarig och om en kund ringer är det klart att han eller hon måste få svar på sina frågor. Det händer ofta att jag tar med mig jobbet hem. Kunden som behöver sin offert bryr sig inte om vad annat jag har att göra. För dem gäller det bara att jobbet blir gjort. (Martins mobiltelefon ringer – kort paus)

"För dem gäller det bara att jobbet blir gjort."

Är din arbetssituation stressig ofta? Hur handskas du med stress?

Egentligen är det alltid stressigt. Det börjar på morgonen och slutar på eftermiddagen, eller fortsätter hela kvällen om folk hör av sig till mobilen. Det slutar inte när jag går hem. Men det är bara så det är. Jag har alltid haft det så. Jag hade eget företag förut, innan vi slog ihop det med Mössinger. (Mobilen ringer igen. Martin svarar snabbt på en deadlinefråga från kunden.)

Hur lång tid behöver du för att lämna en offert?

Ungefär en till två timmar. Det beror alltid på vad det gäller. Ibland kan det ta en eller två dagar.

Hur mycket hjälper det dig vid dina offerter att du får prisinformationen med en gång från MEVACO (online eller per telefon)?

Jag har priserna snabbare, det hjälper. Det är enklare än när jag gör en förfrågan någon annanstans och måste vänta. Jag kan börja direkt när jag sätter mig vid datorn. Det är väldigt praktiskt och det sparar tid.

Undersöker du också leveranstiderna?

Jag vet ju att MEVACO har väldigt korta leveranstider. Om jag beställer hos MEVACO i dag så vet jag att jag har varan här i morgon eller senast i övermorgon. Är det lagerprodukter så kan man räkna med det. Då får våra kunder också kortare leveranstid.

"Egentligen är det alltid stressigt."

Det är alltså en fördel som ni kan vidareförmedla till era kunder?

Ja, om varan kommer fortare, kan jag ju också utföra uppdraget fortare. Vissa av våra verkligt brådskande fall skulle jag inte klara utan leveranstiderna från MEVACO.

Ringer du ofta till MEVACO?

För närvarande ringer jag nästan inte alls, utom om det gäller något problem, annars tittar jag på allting online. De flesta beställningarna hos oss är lagervaror och de får vi snabbt och problemlöst från webbutiken.

Hur lång tid tar det innan kunden får en offert på sin förfrågan?

Det kan skifta mellan en timma och 14 dagar, det beror alltid på respektive uppdrag.

Har du något förslag på hur MEVACO skulle kunna hjälpa dig ännu mer vid offertgivningen?

(skrattar) Ni får gärna sänka priserna! Skämt åsido, jag är faktiskt på det hela taget väldigt nöjd och jag vet att bra service har sitt pris. Jag vill kunna lita på att min leverantör levererar exakt det jag behöver. Och det gör MEVACO. Så enkelt är det.

Vad är du stolt över vid ditt dagliga arbete?

„Att jag klarar av att lösa sådant som andra inte fixar. När någon säger: ”Du, jag har ett problem, det är något som inte funkar” – då tycker jag det är intressant. Då måste jag anstränga mig för att hitta en lösning. Trots allt kommer ändå våra kunder till oss när de inte vet vad de ska göra själva. “

Till början av sidan