• Svenska

”OM JAG GER BRA RÅD OCH KAN VISA VARUPROVER SÅ FÅR JAG UPPDRAGET.”

Vi pratar varuprover med plåtslagare Thomas Frühwirth

Thomas Frühwirth tar emot vid dörren till sin verkstad. Han leder oss först genom sin 300 kvadratmeter stora verkstad i Illingen-Schützingen i sydvästra Tyskland och sedan tittar vi på de 80 kvadratmeter stora utställningsrummen och kontoren. Thomas Frühwirth startade sitt företag 1998 och har idag tre anställda. Frühwirth GmbH erbjuder samtliga tjänster från rådgivning, preliminär ritning och ansökan om bygglov till ”sista skruven”.
Hur ser din kundbas ut, Thomas?

Jag har väl ungefär 70 procent privatkunder och 30 procent företag, men det varierar. Det beror på hur det går för industrin. Går det bra så får vi fler uppdrag därifrån. Men just nu är det mest privata uppdrag.

Vad är det för boxar som står här i ditt varuprovsrum?

Det är rengöringskorgar eller avfettningsboxar för industrin. Vi gör inte bara entrétak, balkonger, räcken, trappor, grindar och staket, utan också sådana här arbeten för industrikunder.

"Jag kan bara vara så flexibel som min leverantör är."

Vad tycker du kännetecknar en bra leverantör?

Jag kan bara vara så flexibel som min leverantör är. Jag behöver bra leveranstider och goda råd.

Vad uppskattar du med MEVACO?

Att jag när som helst kan ta reda på priser och leveranstider. Mitt i natten om jag så vill eftersom webbutiken är öppen dygnet runt. Det till stor hjälp att jag kan göra det på kvällen också.

Vet dina kunder exakt vad de vill ha? Hur bra är dina kunder på att föreställa sig hur något kommer att se ut när det är klart?

Det beror på åldern. Vissa kunder har tagit reda på allting på internet, andra vill först ha rådgivning. För dem som har lite svårare att föreställa sig slutresultatet arbetar vi mycket med de här fotografierna (han visar ett egentillverkat fotoalbum med före- och efter-bilder och sin surfplatta där han har sparat flera hundra bilder.)

Visar du bilder från MEVACO-katalogen också?

Egentligen bara fotona längst fram i katalogen, alltså de olika användningsmöjligheterna. Detaljbilderna av produkterna visar jag sällan.

Hur mycket tid går åt till kundrådgivning vid ditt dagliga arbete?

Det brukar nog bli mellan en och tre timmar per projekt. Ofta uppdelat på flera gånger. Först kommer kunderna hit och tittar på utställningen och sedan åker jag hem till dem.

Är dina kunder öppna för råd?

Ja, mycket. De förväntar sig också att jag ska komma med råd. Det är därför de kommer hit.

Tycker du om att ge råd?

Ja, det är jag bra på. Jag gillar att kunna hitta en lösning tillsammans med kunderna. Jag gör också saker i förväg som till exempel ett prov på en stolpe, så att kunden lättare kan föreställa sig hur det kommer att se ut.

Hur och med vilka medel rådgör du med dina kunder?

Det är allt från varuprovsboken, mitt fotoalbum och bilderna på surfplattan till varuprover som jag gjort själv. Jag har gjort ett trettiotal prover på räcken i rätt skala, som är knappt en kvadratmeter stora. De tar jag också med till kunderna ibland och ställer upp dem till exempel på balkongen. Då får de en mycket bättre uppfattning om hur det färdiga räcket kommer att se ut. Och naturligtvis har jag med mig många varuprover från leverantörer. Ett varuprov är helt enkelt alltid det bästa.

Hur ofta övertygar du kunden med äkta materialprover och när använder du dem under rådgivningsprocessen?

Det varierar mycket. Först måste man bestämma vilket material det ska vara. Det kan till exempel handla om glas, metall eller trespa. Sedan kommer detaljerna.

Hur ofta skriver du ut originalbilder från MEVACO som varuprov?

Inte alls, jag måste lära mig hur det där fungerar först. Jag inte heller laddat ner appen än. Jag testade webbutiken för första gången igår och blev väldigt nöjd. Den var suverän. Det var spännande att se vilka möjligheter där finns.

Jag testade webbutiken för första gången igår och blev väldigt nöjd.

Kan det vara så att du får vissa uppdrag för att du visar äkta varuprover och dina konkurrenter inte gör det?

Ja, det händer. Om jag ger bra råd och kan visa varuprover, får jag uppdraget. Jag har till och med gjort färgprover till kunder.

Vad är du stolt över vid ditt dagliga arbete?

„Jag hittar lösningar tillsammans med kunderna. Jag tycker om att planera allting in i minsta detalj. Vi började till exempel med en liten serie till en industrikund som sedan utvecklade sig till 2 000 stycken. “

Till början av sidan